Skotskt nyår

Det ska jag fira i år. Faktum är att jag precis bokade och betalade en resa till Skottland över nyår. Det hänger samman med att min engelske vän Iain och jag bestämde oss för att klättra lite olika leder på Ben Nevis tillsammans. Vi har tidigare gjort en del toppar i Alperna ihop. Ben Nevis är Storbritanniens högsta berg 1344 möh. Inte så imponerande i sig, men vi kommer inte att ta någon av promenadstigarna upp. Det blir en del is och mix. En led som jag är nyfiken på är Point Five Gully (bilden), vilken är graderad till en skotsk V5.

V = Potential for sustained steep ice at 60-70 degrees. Mixed routes could be up to VS summer routes and may require the linking of multiple advanced moves.

5 = Ice up to 80 degrees, ice is generally not as good as grade 4 and there may be few opportunities for rest.

Vi lär förhoppningsvis hinna med några fler leder :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anvi

Kul, kommer med i samlingen "högsta punkten i flest länder". Och en bra uppvärmning inför Möllehöj. Där är du ensam.

2010-11-17 @ 08:28:58
URL: http://villut.se
Postat av: Kristina

Nej'rå, Anders, I'll be trailing behind. I alla fall på Möllehöj...

2010-11-17 @ 13:16:48
Postat av: Joel

Allvarligt, tror ni att jag är redo för Möllehöj?

2010-11-17 @ 19:31:50
Postat av: Anvi

Vad jag förstod skulle Möllehöj vara på vintern, ny led och on sight. Det är en ganska tuff utmaning. Så jag vet inte riktigt om du är redo. Möjligen om du tar Himmelsbjerget som träning (on sight).



Lite tips: Det anses som ofint att lägga sin nya led över ett fält med höstvete. Kontrollera hur effektiva snöplattorna på stegjärnen är på lera. Det är förberedelserna som gör en lyckad bestigning.

2010-11-18 @ 10:47:14
URL: http://villut.se
Postat av: Anonym

Åh, vad kul...jag är lite avis!:)

2010-11-18 @ 13:44:02
Postat av: Joel

Anvi: Får jag anlita dig som guide och tolk?



Okänd: Du får nog säkert göra något skoj över nyår, du med :)

2010-11-18 @ 17:22:54
Postat av: Anvi

Selvfölgelig må du det.



Det förste du må huske er de lidt specielle forhold der er i dansk alpinisme. At ikke lägge sin led over efterårshvede er kun en vigtig del. Det er kun fri camping over 200 moh. Vildsvin forekommer også i höj tärren. Klitter klattres uden sikringer. Snesko er snyd!Derimod kan sneanker bruges i ler og muld.

2010-11-18 @ 22:00:13
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Anvi: Haha! Bara för skojs skull lät jag Google översätta din text. Man kan ju undra om det är Dansk Folkeparti som är inne och pular i översättningstjänsten :)



"Det första man måste komma ihåg att de är lite speciella relation som är på danska alpin antisemitism. Att lägge inte sin del av höstvete är bara en viktig del. Det är bara fri camping över 200 meter över havet. Vildsvin förekommer också i hög Tarren. Dunes klättrade sextio utan säkringar. Snöskor är fusk! Kontrast sneanker används i lera och matjord."

2010-11-18 @ 22:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0