Crossfit

Jaha, då har man kört sitt första crossfit-pass. Jag har länge hört talas om denna träningsform, men aldrig haft möjligheten att testa den. Crossfit handlar om att man ska göra en rad olika gymnastiska respektive styrkelyftsövningar. Oftast gör man en serie av olika övningar, och antingen kör man en serie så många gånger man hinner under en viss tidsperiod, eller så ser man hur lång tid det tar att genomföra ett visst antal serier. Tidspressen gör att man ligger på en hög intensitetsnivå.

Det var lite som tack för att jag varit och föreläst om bergsbestigning som jag fick en teknikgenomgång i frivändning samt fick göra WOD (Workout of the Day). Jag skulle köra sex frivändningar, tolv jämfota upphopp på en bänk + tolv utfallshopp. Denna serie skulle jag repetera under tolv minuter. Jag hann göra åtta repetitioner. Jag har ingen aning om det är bra eller inte, men frivändningarna var nya för mig, så där finns en del kraft och tid att spara. Idag har jag träningsvärk mellan skulderbladen, och det kan jag tacka frivändningarna för :)

En spännande träningsform som säkert kan fungera som ett utmärkt komplement under vintern.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0