Snöklättring

Idag var jag ut med Anvi och hans två barn till hopptornsbacken. Det är ett mycket bra ställe att öva sig på att avancera uppför en brant snösluttning. Vi övade bl.a. på att, i replag, sätta löpande snösäkringar + rappellering och sedan jumarering på ett snöankare. Vidare körde vi lite self arrest med isyxorna, dagen avslutades med rappellering på en vertikal vägg, och repklättring med hjälp av en tibloc fäst i selen medan fotslingan fästes till en jumar (se bilden). Egentligen skulle jumaren kunna ersättas av en tibloc, vilket skulle spara både vikt och utrymme. Nåja, repklättringsövningen har jag praktiskt nytta av ifall jag skulle trilla ned i en glaciärspricka på Denali. Sannolikheten, eller snarare vissheten om, att jag kommer behöva denna kunskap, bygger på att det är tänkt att jag går som försteman i replaget.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anvi

Kan nämnas att barnen tyckte det var kul och Ravi tyckte det var den bästa dagen på länge. Åkte sedan till Stockholm och Vildmarksmässan. Krvi Provade på ett tubdyk, så nu vill hon gå på djupet.



Anvi

2010-03-17 @ 21:59:15
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Jag hade också en bra dag, så då var alla nöjda :)

2010-03-17 @ 22:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0