För att jag kan

Det finns faktiskt en reklam som jag ibland stör mig på, och det är L'Oréals. Deras slogan, Because I'm worth it "För att jag är värd det", är central i deras marknadsföring. Budskapet är förföriskt, och antagligen framgångsrikt. Dock får det lite av motsatt effekt hos mig. Kanske har det att göra med att jag inte tillhör målgruppen, men jag tror snarare på mitt lutherska arv. Jag blir lite provocerad av att se en vacker och till synes välmående kvinna hävda att hon är "värd" det, underförstått L'Oréals produkter. Då brukar jag fråga mig vad det är hon har gjort som gör att hon är "värd" det? Finns det också någon som inte är värd det? Vad krävs för att man ska vara värd det? Alla inser vi att det inte handlar om vem som är "värd" det, utan om vem som har råd. Den ekonomiskt pressade ensamstående mamman kanske är den som är värd, inte bara L'Oréals produkter, utan även spavistelsen som den välbärgade medelåldersmannen tycker att han "förtjänar" och är "värd" efter en arbetsvecka.

Då tycker jag att det är ärligare att säga som det är. Jag vet att jag lever ett privilegierat liv. Jag kan lägga alla mina pengar och all min tid på mig själv och mina intressen. Det finns ingen familj som jag måste ta hänsyn till. Det är egentligen inget som jag har valt, så därför känns det fel att jag ibland nästan måste be om ursäkt för det. Nu gör jag aldrig det. Däremot går jag inte omkring och inbillar och bedrar mig själv med att jag "förtjänar" att köpa alpinistutrustning för flera tusentals kronor. Inte heller hävdar jag att jag är "värd" att åka till alla dessa exotiska platser och berg. Jag säger som det är: "Jag gör det för att jag kan." Jag kan inte be om ursäkt för att jag har tiden, pengarna och inte minst viljan att göra alla dessa äventyr. Så om du frågar mig varför jag vill bestiga ett speciellt berg, eller varför jag håller på med det jag gör, så blir mitt svar: "För att jag kan."

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: K

Eller som en annan mig närstående brukar säga... "Yes, we can!" ;)

2010-03-24 @ 21:39:47
Postat av: Joel

Tack, den jämförelsen är jag värd, efter det inspirerande inlägget ;)

2010-03-24 @ 21:45:16
Postat av: Linus

"För att jag kan" och klassiska "Because it is there". Krasst och enkelt!

2010-03-24 @ 22:24:58
Postat av: Niklas

Bra Joel som vanligt, inget hyckleri. Jag försökte de första gångerna när jag var utomlands att bedra mig själv men slutade bara med dåligt samvete.

2010-03-24 @ 23:36:37
Postat av: Joel

Linus: Japp, enkelt men sant.



Niklas: Ja, det vore enkelt om man kunde leva efter devisen: "lyckligast är den som bedrar sig själv mer än andra" :)

2010-03-25 @ 10:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0