Logistik

Jag tänkte bara redogöra lite kort för hur långt vi har kommit när det gäller förberedelserna till Denali. Flygbiljetterna till Anchorage ToR är bokade och betalda. För min del gick det på 7050:-, men då har jag bokat hemresan från New York. Tanken är att jag ska färdas från kust till kust efter berget. Det tillkommer ca. 1500:- för flyget från Anchorage till Seattle, så totalt blir flygkostnaderna ca. 8500:-. Jag har redan fått bekräftelse på att jag fått inresetillstånd via Visa Waver-programmet. Detta fyller man i online, och man får besked direkt.

Vi landar i Anchorage 20.32 den 12:e juni, efter en mellanlandning på O'Hare i Chicago. Vi tänker övernatta på Arctic Adventure Hostel (23$ person/natt). Vandrarhemmet ligger nära till butikerna där vi ska handla frystorkat och hyra snöskor. Förmodligen blir det på AMH. Kostnaderna för att hyra snöskor är 75$ per månad. Vi kommer dessutom att beställa frystorkat direkt från tillverkaren, men den ska levereras till butiken, så att den finns där när vi kommer. Anledningen till detta besvär är att man inte får ta in mat till USA pga. deras Bioterrorism act.

Den 13:e har vi bokat en buss via Denali Overland som ska ta oss till Talkeetna. Det kostar 160$ ToR per person. Man betalar också 100$ i depositionsavgift. Bussfärden tar ca. 2.5h och är 19 mil lång. Väl framme i Talkeetna ska vi registrera oss på Ranger Station, och få den obligatoriska säkerhetsgenomgången. Därefter är det bara för oss att ta flyget ut till baslägret på Kahiltnaglaciären. Vi flyger med Talkeetna Air Taxi (TAT). Flygningen kostar 560$ ToR per person. Även här måste man betala en depositionsavgift på 100$. Flygningen tar ca. 35 minuter, och via TAT får man också köpa bensin och markörpinnar + låna pulka. Väl här ute så är den logistiska delen inför berget klar. Dock återstår en hel del logistikplanering under själva bestigningen.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0