Utrustning - hygien/sjukvård

Och så slutligen listan för hygien/sjukvård. Du kan läsa om diamox i detta inlägg. Aspirin har jag med för att det är blodförtunnande, vilket kan vara särskilt viktigt när jag återvänder till havsnivå. Blodet är annars för tjockt. Ipren följer med för att det inte bara är smärtsillande, utan antiinflammatorisk. Imodium för magproblem och noskapin är till mot torrhosta, vilket inte är ovanligt på hög höjd. Resorb för snabbare återhämtning, återställer salt- och mineralhalterna. Oculentum Simplex är en receptfri ögonsalva som är bra vid begynnande snöblindhet. Just den starka solen gör att man måste ha solskydd med hög spf, men givetvis kompletteras detta av zinkpasta för läpparna och solglasögon för ögonen.

Hygien/sjukvård
Tandborste
Tandkräm (2små)
Savetter  
Handsprit  
Engångsrakhyvel
Toapapper
Öronproppar
Sax  
Pincett  
Bandage  
Kompress  
Suturplåster
Plåster  
Vattenreningstabletter
Klorborttagare
Diamox  
Aspirin  
Ipren  
Imodium  
Noskapin  
Kortison  
Resorb  
Oculentum Simplex
Solskydd  spf50
Zinkpasta  
Totalt ca. 1000

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Niklas

Vet inte vilket märke på engångsrakhyveln du har men skall säga att de jag testat i fält är helt värdelösa efter 3-4 dagar och du kommer väl vara borta mer än så. Med din budget, skaffa en riktig Gilette och orkar du inte släpa hem den så släng den, så dyra är de inte.

2010-06-05 @ 13:43:13
Postat av: Joel

Niklas: Ja, egentligen har du rätt, men jag kommer inte att raka mig uppe på berget, utan bara när jag är åter i civilisationen. Därför behöver jag bara en engångsrakhyvel.

2010-06-05 @ 14:43:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0