Matterhorn nästa!

Inte för att han inte trivs hemma, eller så, det tror jag inte, men för några dagar sen lämnade Joel landet igen. Efter att precis ha besegrat jetlagen, dvs fyra-fem dygn, var det dags att packa ryggsäcken igen och ta tåget mot Arlanda. Denna gång för att tillsammans med Anvi och Elbe ge sig på Matterhorn, ett verkligt snyggt berg i närheten av Zermatt, Schweiz.

Med tanke på hur mycket kraft och förberedelser som lagts ner på Denali-projektet, känns Matterhorn snudd på oförberett - det finns inte ens en egen kategori här på bloggen, till exempel. (Även om jag tror att Alperna gills.) Så är det naturligtvis inte. Den här bergsklättraren är genomtänkt, och hann knappt mer än komma ner från Denali innan han nödvändigtvis skulle dra iväg till närmsta bokhandel för att få tag i den här romanen av Karl Marlante. En roman om några marinsoldater i Vietnamkriget, som strider om en bergstopp i 600 sidor.

 

Trots denna hängivna litterära insats har ändå Matterhorn kommit lite oförtjänt i skuggan av Denali, men är ett berg att rekommendera, i alla fall från min synvinkel. Det går skapligt fort att bestiga. Det är inte så långt bort. Och framför allt - det finns sms-täckning! Hittills har rapporterna som ramlat in talat om Gandegg (där de bott) och Breithorn (som de besteg idag) och Hörnli (som jag googlat på, och som nog är en bergstopp det med). 

Mot nya höjder! /Kristina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0