Denali - dag 8

Vilodag. Denna dag gjordes det inte många knop. Efter en sovmorgon steg vi upp till strålande sol och vindstilla väder. Folk rörde sig runt i lägret och gick runt och hälsade på de andra expeditionerna. Jag kände mig piggare och fräschare idag, förmodligen för att jag nu hade börjat acklimatisera mig till höjden. Vi beslutade oss för att gå ut till The Edge of the World som är kanten av den platå som vi befann oss på. Det är en promenad på några hundratals meter. Dock måste man knyta in sig i rep eftersom man rör sig över en glaciär och då finns alltid risken för sprickor. I själva lägret kan man röra sig fritt, då det är ganska säkert område. Tyvärr, var det lite molnigt vid kanten, så utsikten blev inte riktigt vad vi hade hoppats på. Dock fick vi en liten promenad, och att röra på sig är alltid bättre för acklimatiseringsprocessen.

Åter i lägret grävde vi ut en sittplats i snön. Vi drog ut våra liggunderlag och satt i det fina vädret medan vi smälte snö och lagade mat. Jag kände också att jag hade fått tillbaka aptiten som varit borta under ett par dagar. Bland annat slevade jag glupskt i mig den soppa som jag fått i utbyte mot korv. Korv betingar ett ganska högt bytesvärde på berg, medan t.ex. frystorkat inte ens går att skänka bort. Hur som helst var det en riktigt härlig dag med vila och vackert väder. Vi blickade upp på Head Wall och kunde konstatera att imorgon skulle vi bära upp en cache uppför denna 40-55 grader branta vägg.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: K

Aha - er promenad till kanten av världen syntes på spoten. Jag undrade vad ni hade haft för er.

2010-07-24 @ 15:40:59
Postat av: Joel

Ja, och nu vet du ;)

2010-07-24 @ 16:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0