Avundsjuka

Avundsjukan sprider sig i mitt hem. Jag har precis fått ett mejl från Ulnä, där hon skriver att hon ska köpa tältet North Face VE25. Det är ett likadant tält som Dawe har, och vilken vi har använt vid bl.a. Aconcagua och Elbrus. Till saken hör att detta tält ofta används och är mycket uppskattat av alpinister. Den geodetiska kupolformen gör att tältet är extremt tålig för både vind och stor snömängd. Det är inte ovanligt att expeditioner på berg över 8000+ använder sig av detta tält.

Jag vill också ha...

Nåja, jag får köpa ett NF VE25, någon annan dag. Nu närmast måste jag lägga alla mina pengar på resan och annan utrustning som storskor och skalbyxor, en total kostnad på ca. 20-25 000, så jag har inte råd med ett tält för 6-7000 just nu. Avundsjukan till trots, kan jag nöjt konstatera att vi nu har två NF VE25-tält till Denali. Det är inte illa.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: K

superbia, avaritia, luxuria, invidia, gula, ira, acedia... Bara att pricka av, vet du.



Och du tror inte en och annan är avundsjuk på dina/era sommarplaner?!? ;)

2010-01-09 @ 21:08:04
Postat av: Joel

Jepp, men med tanke på att vi ska vara på berg, så lär det inte bli så mycket av luxuria, gula eller acedia.

2010-01-09 @ 21:32:12
Postat av: Niklas

Jag trodde EV2 skulle stoppa alla drömmar om nytt tält, vad är det som du känner inte riktigt funkar med det? (för det är ett tält som i alla fall hittills stått i min pipeline att köpa när pengar finnes)

2010-01-10 @ 09:16:14
Postat av: Joel

Niklas: En högst berättigad fråga. EV2:an är ett bra tält. Lätt och enkelt att sätta upp. Nackdelen är att det är lite litet för två man med massa packning. En annan grej är att det inte finns två utgångar. EV2:an funkar nog bäst till snabbare och lättare turer i t.ex. Alperna. Men till längre expeditioner som Denali eller berg på 8000+, vill man ha lite mer komfort därav NF VE25. Dubbla absider och ingångar, lite rymligare, inner- och yttertält vilket minskar på kondens mot sovsäck osv.

2010-01-10 @ 10:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0