Höga högar

Om ni bara visste hur länge jag har väntat på att få skriva detta inlägg. Själva tanken föddes redan innan Aconcagua. Grejen är att jag kan konstatera att av Seven Summits har jag nu klarat av alla högar, vilka är:

Grushögen = Aconcagua
Sophögen = Elbrus
Askhögen = Kilimanjaro
Snöhögen = Denali

Nu återstår de tre pengahögarna. Och det är just kostnaderna som är de svåraste hindret för en självständig klättrare som jag. När det gäller Everest vet de flesta att det kostar en hel del. Klättrar man kommersiellt får man räkna med 250 000-300 000kr, men bara klättertillsåndet går upp emot 70 000-100 000. Dock är Everest det enklaste berget sett ur ett logistiskt perspektiv. Svårare är det med Carstensz och Vinson Massif. Det är byråkratin som sätter käppar i hjulet för det första berget + att det ligger oländigt till inne i Papua Nya Guineas djungler. Vinson Massif ligger ännu mer otillgängligt i och med att berget ligger i Antarktis. Man måste flyga ut till berget alternativt ta sig 60 mil över inlandsisen. Det finns kommersiella alternativ till båda bergen. Carstensz är "billigt" och kostar inte mer än 80 000-90 000, medan Vinson är jämförbart med Everest. 

Är man en klättrare som har som princip att klättra självständigt + att vara osponsrad, så inser man raskt problemet. Givetvis försöker jag kolla mina möjligheter, och faktum är att Everest är det enklaste berget att genomföra av dessa tre. Kanske gör jag något av dessa berg, kanske gör jag det inte. Det får framtiden utvisa.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Anvi

För att finansiera något av dessa berg får du nog byta yrkesbana. Daytrader kanske? Fast du får då göra avkall på livets små glädjeämnen som förljande:



-Jag har ingen penna...

-Kommer detta på provet?

-Vilken sida är det i boken?

-Va, var det idag det var prov? Varför har du inget sagt? (Utlaggt på intranät sedan två månader och påmint om tre gånger de senaste veckorna)

-Nån har tagit min bok, så jag kan inget göra. Jag lade den ju just här förra veckan.

-Jag känner ingen Strindberg.

-Vaddå bokstäver i matten? Vad skall det vara bra för? (Kanske mest jag)

-Akilles? Är inte det filmen med Brad Pitt?



Nästa vecka kommer änglarna. Det är väl värd ett berg eller tre?

2010-08-14 @ 11:52:01
URL: http://villut.se
Postat av: Joel

Haha, ja, inte finns det mycket pengar inom vårt gebit :)

2010-08-14 @ 12:44:01
Postat av: Kristina

Anders, du glömde min favorit:

-ska vi göra något viktigt idag?

2010-08-14 @ 15:40:39
Postat av: Anvi

Kristina: Jepp, och:

-Behöver vi ta med boken till lektionen?



Nu kör vi...

2010-08-16 @ 15:59:42
URL: http://villut.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0