Frågor och svar

Jag är precis hemkommen från en träff med ett par killar som ska bestiga Aconcagua nu i januari. Vi dryftade de sedvanliga bergsklättrarfrågorna, som utrustning, upplägg och byråkrati. Det är alltid kul att kunna hjälpa till. Jag blev faktiskt lite nostalgisk när jag satt där och berättade om min bestigning. Jag mindes själv hur det var när berget var något okänt och ogripbart. Hundratals frågor snurrade i mitt huvud. Det hade nog inte varit dumt att få prata med någon som själv varit där. Nu till Denali, så har jag kontakt med en kille som varit där, och det är verkligen värdefullt. Ofta har man så specifika frågor, vilka inte direkt går att få svar på i böcker eller på internet, t.ex. hur är pulkorna, som man kan låna, på undersidan? Varför undrar jag det? Jo, för jag funderar på om jag kan fästa mina kickerskins (kortare stighudar) på undersidan, och på så sätt åtgärda problemet med att pulkorna hela tiden vill glida bakåt, om man stannar på vägen uppför berget. En sådan grej vet, möjligtvis, bara någon som varit på plats.

Nåväl, jag lyckönskar de två Aconcaguabestigarna och ser fram emot fina toppbilder!

Till topps! /Joel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0