Att korsa Grönland

Sådär ja, nu har jag redogjort för bestigningen av Aconcagua. Det är faktiskt med lite blandade känslor som jag nu inser att det hela är över. Jag har levt med detta projekt i ett och ett halvt år med allt vad det innebär. Faktum är att varje löpsteg, cykeltramp och stavtag jag har tagit var ämnade för att förbereda mig inför Aconcagua. Ni som har följt bloggen vet ju hur fokuserad och målmedveten jag har varit. Och för det mesta har det varit riktigt kul med förberedelsearbetet, men inte alltid. Många gånger har jag upplevt att det varit slitsamt, kostsamt och stressande. Dock kan jag konstatera, så här i efterhand, att det var värt det :)

Framtiden då? Ja, i omröstningen vann Grönland över Denali, så det verkar som om det står en skidtur på programmet. Jag har faktiskt umgåtts med tanken på att skida över Grönland ett tag. Det skulle verkligen vara en utmaning och otrolig upplevelse. Dock har jag varit lite tvekande till att ta det slutgiltiga beslutet. Grejen är att när väl beslutet är fattat, då kommer jag att gå in för det till 100%. Det är lite av denna anledning som jag har tvekat. Jag är rädd för att jag tar mig vatten över huvudet. Jag är inte orolig inför någon av de praktiska frågorna som skidåkningen, isbjörnar, kylan eller tältlivet. Egentligen känner jag mig tillräckligt redo för att genomföra skidturen redan denna sommar. Problemet sitter i finansieringen. Ett sådant här projekt kostar en hel del, och då pratar vi inte bara om resor och utrustning, utan om försäkringar och andra säkerhetsarrangemang.

Om man då har som princip att inte vara sponsrad, och inte sitter på ett fett arv, så kan man ju se att det är en ekvation som är svår att få ihop. Beslutet har helt enkelt dröjt av denna anledning. Men nu är det taget; jag har bestämt mig för att göra denna satsning. Mitt nästa projekt blir att skida över Grönland sommaren 2010.

Och av denna anledning byter jag också namn på bloggen till: Att korsa Grönland

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Staffan

Då är jag den förste att säga "Lycka till!"



2009-01-19 @ 09:59:34
URL: http://www.minutsida.blogspot.com
Postat av: Ken

Bra jobbat med Aconcagua!



Går och ruvar på på ett projekt själv. Har gjort Machame-route på Kilimanjaro som var fantastiskt.



Lycka till med framtida projekt. // Ken

2009-01-19 @ 12:06:05
Postat av: Joel

Staffan: Tack så mycket!



Ken: Tack för stödet! Det lär behövas :)

2009-01-19 @ 18:11:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0