Syfte och mål

Precis som inför Aconcaguabestigningen, så behöver jag formulera syfte och mål med denna expedition till Grönland. Jag har grunnat en del på syftet. Vad är syftet egentligen? Varför ska jag åka till Grönland och korsa ön på skidor? Hm, vad svarar man på det? Till viss del håller syftet till Aconcagua även för denna tur. 

En fråga som dock har väckts hos mig är om en människas dröm räcker som syfte, eller måste det finnas en aspekt av samhällsnytta? Egentligen anser jag att drömmen i sig kan tjäna som syfte, men det finns ingen motsättning i att försöka sätta in expeditionen i ett större sammanhang. Jag tar därför gärna emot förslag på studier/projekt som jag kan utföra i samband med skidturen. Det kan vara allt från medicinska till klimatologiska/galicärologiska studier. Vad vet jag, alltid kan jag hjälpa till med någons examensarbete eller C-uppsats. 

Det vore verkligen spännande om man kunde koppla denna expedition till konsten på något sätt. Dels är jag intresserad av konst, dels kan det bli ett spännande möte mellan två, så som jag uppfattar det, olika världar. Varför inte konceptuell och/eller landskapskonst?

Nåväl, jag har hur som helst kommit fram till följande.

Syftet med denna expedition är att få förverkliga en dröm. Än har jag förutsättningarna, drivkraften och redskapen att kunna genomföra ett liknande projekt. Ambitionen är också att vara till hjälp för olika studier, plus att kunna ge uttryck för någonting mer än expeditionen i sig.

Några mål med turen:

Mål 1: att skida över Grönland med ett minimum av risktagande för liv och lem.

Mål 2: att expeditionen tillför ett värde som är till glädje/nytta för andra

Mål 3: att genomföra projektet med egna medel, dvs. ingen sponsorhjälp.

Till topps! /Joel


Kommentarer
Postat av: Anonym

Då var det kanske dags för ett inlägg från en trogen läsare av din fina blogg. Ett förslag på ett delmål med Grönlandsturen: Lära om solenergi.



Testa befintlig solcellsteknik i denna extrema miljö = radio/tele/data kommunikation = nattljus. Testa solpanel som värmekälla = varmare nätter = smälta snö => dricka.



Och så vidare...Patrik

2009-01-29 @ 22:46:10
Postat av: Linda

Jag borde få vara sponsor. Du kan ha ett märke på jackan som det står "Linda betalar" på ;)

2009-01-30 @ 08:28:16
Postat av: Joel

Patrik: Spännande förslag du har, visst vore det kul om jag kunde vara behjälplig i något liknande projekt.



Linda: Jag kan ha ett märke som säger "Linda ligger före" om du vill.

2009-01-30 @ 21:51:09
Postat av: mathias

coolt... satt bara å tänkte: häftigt det vore att gö över grönland, googlade lite och läser din text. Men att det var så mycket mas hade ja ju inte trott=P lycka till du och jobba på!

2009-02-04 @ 21:55:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0