Dag 2 - Plaza Francia

Eftersom alla i gruppen inte kände sig helt i form, så valde vi att stanna i Confluencia en dag. Egentligen följde vi vårt ursprungliga upplägg då vi hade planerat in en acklimatiseringstur denna dag. Dock hade vi pratat om att skippa detta och gå direkt till baslägret, men det fick som sagt vänta.

Dagen började med en läkarundersökning. Detta är inte obligatoriskt, men det är ju bra att få veta hur ens värden ser ut. Beskedet jag fick var också att allt såg bra ut. Jag hade en puls på 78, blodtryck på 130/90 och en syremättnad i blodet på 90%. Jag var helt enkelt redo för en acklimatiseringstur upp till Plaza Francia som ligger på 4200 meters höjd. Vandringen dit var på lite drygt en mil, enkel väg.

Vandringen var enkel, underlaget var bra och jag kände mig riktigt pigg hela tiden. Vandringen tog mig drygt tre timmar. Väl på plats så tog jag det lugnt och njöt av det storslagna sceneriet. Jag fick verkligen se Aconcagua från en av sina bästa sidor, bildligt och bokstavligt talat (sydväggen en solig dag). Efter att ha suttit och acklimatiserat mig i en timmes tid var det dags att återvända till Confluencia.
 
Jag kom tillbaka till tältet vid middagstid. Allt som allt en mycket bra dag, förutom att jag brände mig riktigt illa i ansiktet och på armarna. Givetvis hade jag ignorerat att smörja in mig i solskyddskräm. Ett misstag jag alltid gör varje gång jag kommer till något varmare ställe (undertecknad har lite svårt för att lära sig ibland). Dock straffar detta sig ordentligt när man är uppe på berg. Jag kan säga att jag blev väldigt noggrann med att smörja in mig efter det :). Utöver detta så hände det inget annat speciellt under denna dag.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0