Dag 12 - Utmarsch

Efter en välförtjänt sovmorgon, så började vi gå igenom våra packningar. Ryggsäckarna skulle vi skicka med mulåsnor ut till Puente del Inca, till en kostnad av 160 USD (2x30 kg). Det var absolut inga problem att hålla sig under 30 kg, då vi inte längre behövde släpa på mat, bränsle eller annat förbrukningsmaterial. Dessutom passade vi på att skänka bort lite grejer som t.ex. liggunderlag m.m. Vi såg till att ha så lätt packning som möjligt denna dag, då vi hade för avsikt att vandra hela vägen ut till Puente del Inca under dagen. En vandring på knappt tre mil. Förhoppningen var att vi skulle hinna ta bussen som gick 20.00 till Mendoza.

Först laddade vi upp våra energidepåer med en mozzarella- och en specialpizza. Efter måltiden var det bara att checka ut. Jag var lite nervös för att jag skulle bli tvungen att böta 100 USD för en påse som jag inte hade använt och som jag inte visste var den var, men då parkvakten inte var intresserad av att fysiskt befatta sig med våra bajs- och soppåsar, så kom jag undan. Väl hemma hittade jag den medan jag packade upp allt och kunde konstatera att jag innehade en påse som var värd 800 spänn.

Själva utmarschen skedde i ett högt tempo. Vi var båda tämligen motiverade att hinna med bussen, då civilisationen lockade. Vi fantiserade om riktiga sängar, argentiska biffar och goda viner. Kanske var det dessa fantasier som gav oss energi, för knappt sju timmar senare så satt vi nere på en vägkrog i Puente, smuttandes på varsin Seven up, medan vi stillsamt nynnade med i en Bob Marley-cover. I efterhand kunde vi konstatera att vi toppade på rätt dag. Det började storma och snöa redan samma dag som vi gick ut från berget. Vi märkte att vädret blev sämre då vi fick sällskap av tunga moln och ett kallt regn. 

Hur som helst så var det bara den 26 december och jag skulle inte flyga hem förrän den 6 januari, så jag hade mycket tid att vila upp mig på och hinna se/göra annat. Dock kunde jag nöjt konstatera att denna del av äventyret var över. Visserligen skulle en annan del ta över, men det är en helt annan historia.

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0