Alpäventyr

Jag och DW har som sagt planer på att försöka bestiga ett antal 4000+ toppar i Alperna till sommaren. Av denna anledning har jag införskaffat ett par böcker som kan vara behjälpliga. Det är dels klassikern, Richard Goedekes The Alpine 4000m Peaks (2003), dels Martin Morans The 4000m Peaks of the Alps (2007). Utöver dessa två böcker som är väldigt informativa, med bra illustrationer och flera förslag på leder osv. så kan jag rekommendera en tysk sajt,  www.4000er.de.

Det finns enligt UIAA:s officiella lista 82 toppar i Alperna som överstiger 4000 meter. Jag har hitills bara bestigit Mont Blanc, men jag planerar en bestigning av Gran Paradiso till påsk. Förhoppningen till sommaren är att kanske hinna med så många som 15 under några veckors tid. Några toppar som vi har bespetsat oss på är Matterhorn, Jungfrau, Mönch och Eiger. Den sista är inte ett 4000+ berg, men däremot ett av de mest beryktade bergen i Alperna.

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Tobias Granath

Mkt underhållande blogg du har! Lycka till på klättersemestern!

2009-02-19 @ 08:47:44
URL: http://www.tobiasgranath.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0