Western Breach

Faktiskt har jag börjat intressera mig mer och mer för den alternativa leden Western Breach på Kilimanjaro. I stort följer den samma sträckning som Machame-leden i början, men vid Lava Tower skiljer de sig åt. Western Breach är en mer direktare linje upp, dessutom är den lite mer teknisk och mycket mer fri från andra klättrare. Klättringen är inte särskilt teknisk, bara lite scambling (man måste använda sig av armarna), men Machame behöver man bara vandra. En annan fördel med Western Breach är att man får övernatta i kratern, innan själva toppbestigningen. Jag har varit i kontakt med arrangören, och enligt honom så kan jag och Dawe tillsammans med guiderna bestämma hur vi ska göra när vi nått Lava Tower. Det vore himla skoj. Dock verkar det som om man måste ha med lite mer utrustning, t.ex. stegjärn och hjälm, eftersom man går på glaciär och det finns risk för stenfall. Nåväl, vi får se hur det blir. Jag vill hur som helst tacka Ken för att han tipsade om detta alternativ.

I övrigt kan jag berätta att Denali blir lite mer påtagligt för varje dag. Faktiskt har jag hittat en fjärde medlem till gruppen, och det är Ulnä. En norrländska som nyligen varit upp på bl.a. Mont Blanc. Eftersom vi var tre klara: jag, Dawe och Elbe, så är vi nu fullt lag. Dessutom blir det en bra gruppsammansättning, då det är två killar och två tjejer, varav tre är norrlänningar och en sörlänning :) Ibland är livet bara för bra...

Till topps! /Joel

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0