Visum, vaccin och försäkringar

Inför ett sådant här äventyr så finns det en hel del praktiska saker att ordna. Några av dem är att kolla om det behövs visum och vaccin. Det är inte heller fel att försäkra sig om att reseförsäkringen täcker det man ska göra.

Eftersom vi ska vara både i Chile och Argentina, så gäller det att kolla bestämmelserna för båda länderna. Jag har varit i kontakt med både Chiles och Argentinas ambassader i Stockholm, och i fråga om visum, så krävs det inte för något av länderna om man är svensk medborgare. Dock måste du kunna uppvisa pass och biljett för hemresa när du ska in i Argentina.

Jag har också kollat med de svenska ambassaderna i Chile respektive Argentina om vilka vaccin man behöver. För Argentina så kan vaccin mot Gula febern vara aktuell om man kommer att åka till provinserna Misiones och Formosa. Nu kommer vi inte att vara i närheten av dessa områden, så någon vaccinering är onödig. Däremot bör man vaccinera sig mot Hepatit för Chile, så en sådan spruta får det bli.

I fråga om försäkringar, så har jag Länsförsäkringar, och min reseförsäkring som jag får via min hemförsäkring täcker för klättring av Aconcagua. Man måste alltså inte teckna någon extraförsäkring. Däremot vet jag att de har en annan policy angående klättring av Elbrus. Det är ett ganska oroligt område och det finns en ökad risk att bli rånad eller kidnappad. Annan sport som är undantagen den vanliga reseförsäkringen är boxning, eller sporter där det förekommer sparkar och slag. Dessa kräver antagligen någon sorts specialförsäkring. Men, som sagt, när det gäller Aconcagua är det bara att tuta och köra :)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det var ingen liten artikel om mt blanc du hade skrivit precis. :) Den ska jag ha som nattlektyr ikväll. :)

2008-10-19 @ 08:58:44
Postat av: Joel

Jag hoppas att den var till belåtenhet, och att du somnade gott till den :)

2008-10-20 @ 18:20:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0