Höghöjdsbränsle 2

Nu kanske man kan tro att det kommer ett till inlägg om gas vs. bensin, eller något sådant, men faktiskt ska detta inlägg handla om käk :)

Att klättra berg är en uthållighetssport, och som med alla uthållighetssporter så måste man hela tiden fylla på med energi. Men här gäller det att inte missa en viktig faktor, och det är den höga höjden. Faktum är att kroppen är dålig på att tillgodogöra sig fett och proteiner på hög höjd. Detta är kopplat till att det krävs mycket syre för att processa dessa födoämnen, och syre är ju en bristvara på hög höjd. Detta förstärks också om man inte är helt acklimatiserad, dvs. man har ännu inte ställt in kroppen på maximal syreupptagning. Av denna anledning ska man vara försiktig med t.ex. chokladkakor m.m. Det man ska satsa på är kolhydrater, vilka inte kräver lika mycket syre för att bearbetas.

Slutsats: jag ska ladda upp med saker som godis, torkad frukt, pasta och bröd till Camp Canada och högre. Den där feta, proteinrika biffen, den får vänta tills man kommit tillbaka till Mendoza ;)

Till topps! /Joel

Kommentarer
Postat av: Ylvan

Hej och tack för dina kommentarer! Alltid skoj att se att nån läser! :) Min dator kraschade ganska olämpligt för en tid sedan (i tillägg till att mobilen blev stulen och mp3-spelaren dog) så jag har inte kunnat skriva av mig alla resminnen eller läsa andras spännande planeringsbloggar men nu tar jag igen allt! ;)

Angående mat i höjden... första dagarna hade jag helt obefintlig aptit, men sedan var jag tvungen att äta precis hela tiden. Ska skriva om det där lite senare. Men det är svårt att föreställa sig att man kan gå rätt in i väggen från ett steg till ett annat för att man missat maten med några minuter. Nu är det min tur att vara avundsjuk. Kan inte fatta att jag är hemma...

2008-06-29 @ 21:58:08
URL: http://ylvans.blogspot.com/
Postat av: Joel

Det ska bli ett nöje att få läsa mer om dina erfarenheter. Nepal, och EBC, är absolut ett resmål jag måste fara till. Dock får vi se hur ofta jag har tillgång till uppkoppling under de närmaste veckorna. :)

2008-06-29 @ 23:39:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0